Get Out ile birlikte kariyeri çok başka bir yere evrilen Oscar ödülü yönetmen Jordan Peele’in yeni filmi Nope, geçtiğimiz Cuma günü vizyona girdi. Peele’in önceki filmlerinden alışık olduğumuz ırkçılık, ayrımcılık ve dünyalar, düşünceler, boyutlar arası çatışma gibi temalar Nope’un ana iskeletini oluşturuyor.
Beyaz Kanı
Peele’in beyaz insanlarla olan derdi bambaşka bir boyuta çıkıyor. Bunu da ufo, maymun, at gibi anlamları çokça yere çekilebilecek imgelerle yapıyor. Önceki filmlerinde siyahi ırkçılığın etrafında dönen ana yapı, bu sefer Asyalı ve Latin Amerikalı karakterlerin de işin içine girmesiyle küresel bir ırkçılık taşlamasına dönüşüyor. Ayrımcılığa uğrayan insanların; bir arada direnmek yerine “beyaz insanların yarattığı toplumda” kendilerine yer bulma çabasını ve birbirine yaptıkları ihanetleri bir kan davasına dönüştürüyor, yağmur yerine kan yağdırıyor.
Ehlileştirmek Üzerine Bir Açgözlülük
Ayrı bir değinilmek istenilen nokta da “ehlileştirmek” kavramı. İnsanlık, doğuşundan beri kendi türünden olan veya olmayan her şeyi ehlileştirmek üzerine kurulu. Filmde de bu; at, maymun siyahi ve Asyalı insan üzerinden anlatılmaya çalışılınıyor. Özgürlük, asalet ve cesaretin simgesi atları; beyaz ve siyah diye ayırıyor, oradan da korkaklık, cesurluk anlamları yükleniyor bu renklere. Beyaz insanların kendisinden aciz gördüğü ve ehlileştirmeye çalıştığı Asyalı bir çocuğun ve bir maymunun muhtemel dostluğuna, birleşmesine ket vuran yine beyaz insan oluyor. Ufonun aç gözlülüğü yine beyaz insanı düşündürtebilir.
Dağın Arkasından Esen Bir Marvel Esintisi
“Anlatmaya ve vurgulamaya çalıştığı mesajların dışında elimizde ne var?” dediğimizde cidden elimizde bir şey var mı? Jordan Peele’in hikaye anlatıcılığındaki başarısını Nope’ta da sürdürdüğünü söylemek güç. Reji olarak doruk noktasına çıktığını her anında hissettiriyor ama bu zayıf senaryonun fazlasıyla mesaj kaygısı taşıması, özellikle son yarım saatiyle kaliteli çekilmiş bir Marvel filmi hissiyatı vermesi kaçınılmaz oluyor. Yine de ses kurgusunda ve Hoyte van Hoytema’nın sinematografik olarak başarısı, filmi yılın önemlilerinden birisi olarak anıltacaktır.
Ödül Yarışında Nerede Konumlanır?
Başrollerinde Daniel Kaluuya, Keke Palmer ve Steven Yeun’un yer aldığından hiç bahsetmemişim. Keke Palmer’ın beklenmedik performansı dışında çok bahsetmeye değer bir şey olduğunu düşünmüyorum. Şöyle bir yarışı düşünürsek Keke Palmer bi’ yerlerde kendisine koltuk bulacaktır. Teknik dallarda da olan başarısından dolayı Nope’un ismini bir süre daha duyacak gibiyiz. Özellikle “ses” kısmında.